onsdag, januari 02, 2013

My 2012: Part II

Juli

Juli var månaden då jag inte gjorde mycket annat än att jobba, men jag hann i alla fall träffa Nadine för en fika.



Det blev även fint väder ett par dagar och jag hälsade på Kristina och Krille i Halmstad.

Jag på Gamletullsbron.

 Krille och Kristina redo för minigolf.

Beach day- Tönnersa.

 Beachin it- Laxvik.

Augusti

I Augusti blev det jobb, jobb och åter jobb. Men det blev också en date med Mia och Angela. Mia har jag lärt känna genom bloggvärlden, men så fort vi träffades var det som att vi alltid känt varandra.


Ute på landet, där vi träffade Mia, fanns även kameler. Det visade sig att en cirkus hade sina kameler på grönbete där under sommaren.


September

I September träffade jag Zoey, Billie och deras mamma Annica i Stockholm. De var på Sverigebesök i några veckor. Det var så mysigt att träffa dem igen.




Stockholm

Efter att jag träffat mina fina i Stockholm bar det ner mot Norrköping för att spendera helgen hos Nadine. Det var en riktigt lyckad helg med både restaurangbesök, shopping, 30-årsfest, fika och långpromenad.

 Vackra Norrköping.

 Nadine utanför Bagarstugan.

Nadines födelsedag med hatt-tema.

Sist men inte minst så bjöd September också på en Finlandskryssning tillsammans med syrran, mamma och ett gäng andra brudar. I Helsingfors åkte vi guidad busstur och tittade på Stenkyrkan och Sibeliusmonumentet. Vi spanade även in Domkyrkan till fots, strosade på stan och bara hade det allmänt trevligt.


 På båten.

Mitt ressällskap.

 Sibeliusmonumentet.

 Helsingfors Domkyrka.

 Lämnar Helsingfors.

Oktober

I Oktober började jag jobba som timvikarie på biblioteken i Halmstad. Eftersom jag inte hade fått tag på boende, fick jag bo hos Kristina och Krille i tre veckor. Tacksam.

 Stadsbiblioteket.

 Picassoparken.

Nissan.

November

I November flyttade jag in i ett övernattningsrum, skaffade gymkort och jobbade en massa. Jag anmälde mig även till 2014 Diversity Visa Lottery och skickade in en dikt till en tävling.

 Mitt rum.


 Mitt gym.

 Getinge där jag jobbade en dag.

December

I December fick jag ett 75% vikariat i ett litet samhälle och började jobba där, men jag fortsatte även att jobba helger i Halmstad. Tack vare dessa båda jobb var December månaden då min ekonomiska situation vände. Från att i stort sett ha varit pank sedan januarirjade jag nu gå mot rätt håll.

 Den första snön.

I December bakade jag även julgodis och lussebullar, allt för att banka in lite julkänsla. Julen firades tillsammans med familjen hemma i Småland. Vi åt julmat, gick på promenad, tomten kom och vi öppnade klappar. Julafton var dessutom vit för en gångs skull, sedan på juldagen började snön regna bort och när jag kom till Halmstad på annandagen var det snöfritt.

 Systerdöttrar leker i snön på julafton.

 Jag, också på julafton.

Sist men inte minst så blev jag faster till en liten Elsa i December. Finast.

 
Året har varit väldigt upp och ner känslomässigt. Jag ville inte åka hem från USA, men jag övertalade mig själv och alla andra om att det var bäst så. Till viss del var det nog det. Jag vet inte riktigt hur jag skulle fått fram pengar till att stanna, men ibland tänker jag att jag kanske borde försökt ännu hårdare. Kämpat lite till. Samtidigt tror jag allt har en mening. Jag tror att det var meningen att jag skulle åka hem just då. Däremot ser jag inte USA som ett avslutat kapitel, utan jag jobbar vidare i jakten på min American Dream.

Även om 2012 har varit riktigt tufft, så känns det som att året trots allt fick ett gott slut. Jag tror aldrig jag har varit så peppad inför ett nytt år som jag är nu. 2013 bring it!

2 kommentarer:

Mia sa...

Vilket år! Det känns som jag inte hunnit med något i jämförelse.
Jag hoppas du och Angela vet hur glad jag är att ni trillat in i mitt liv. Ni är finare än finast!

Jag känner att min american dream är inte över men däremot känner jag att jag accepterat att det kanske inte blir så och att livet kan bli väldigt fint ändå. Det känns väldigt bra, jag vill inte gå omkring och vara olycklig. Så i vår vill jag verkligen kämpa för att skriva och se om jag kan det, om jag inte kan det har jag inget som kan föra mig dit, och så får jag se hur det blir. Som du tror jag att allt har en mening. Men den här känslan av "frid" som jag har nu, att hur det än blir kommer jag klara mig är jag väldigt tacksam över. Den har jag väntat på länge. :)

Johanna | Tillvaron.se sa...

Men vilket underbart år.Och bra inställning inför 2013. Jag tror det blir grymt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...