söndag, oktober 17, 2010

Theatre Arts

Att åka till LA och plugga acting var något jag velat göra sedan jag var 14, men det tog mig tio år att våga. Så första terminen på SMC läste jag nästan bara Theatre Arts classes. Jag läste Acting, Stage Movement for the Actor, Voice Development for the Stage och Introduction to the Theatre. På Santa Monica College är det uppdelat så att olika typ av ämnen håller till i olika byggnader. Teaterbyggnaden ser ut såhär.



Jag lärde mig otroligt mycket i alla kurser den terminen. Stage Movement for the Actor handlade mycket om rörelse och att låta kroppen leda en. Den kursen var den absolut knäppaste, men den utmanade mig till att göra saker jag aldrig gjort tidigare. Som att släppa loss och dansa fritt framför resten av klassen medan de skapade takt med hjälp utav sina kroppar (klappa händer, knäppa med fingrar etc). Ofta tyckte jag att vår lärare var helt knäpp i huvudet, men när jag tänker tillbaks så har jag så otroligt många roliga minnen från de lektionerna.

Vi fick även spela upp monologer för varandra på den här fina Amfiteatern.


Tyvärr tror jag inte Amfiteatern finns kvar längre eftersom det pratades om att den skulle rivas redan 2007 :(

Voice Development var min favoritkurs. Vi var en liten grupp, ca 10, vilket skapade en härlig stämning mellan oss. Lektionerna låg på fredagsmorgnar mellan 8-11.05 och inleddes alltid med streching och avslappningsövningar. Därefter jobbade vi med monologer på olika sätt, i början fick vi även ha ögonbindel på oss för att känna oss mer avslappnade i gruppen. Den kursen är bra att ta som internationell student vare sig man är intresserad av teater eller inte eftersom den automatiskt gör att man reducerar sin brytning. Man behöver inte ha en monolog heller utan kan använda sig av en dikt om man hellre vill det. Om Kathleen Dunn fortfarande har kursen så rekommenderar jag henne starkt.
Pics: Private

1 kommentar:

lydia sa...

Wow.... du har gjort det jag velat sedan jag var 6 år.
Hur sökte du till skolan, och hur kom du in? Sökte du stipendum?
Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...