torsdag, december 29, 2011

Money & Stuff

Idag funderar jag på det här med pengar. Hur har folk råd att köpa så mycket dyra saker? Enligt statusuppdateringar på facebook verkar det som att folk konstant byter ut sina tv-apparater, datorer, köper nytt Nintendo etc. Sen renoverar folk även hela tiden. Inte nödvändiga renoveringar som att taket läcker och vi behöver lägga nytta, utan som i att vi satte upp en fondvägg förra året och nu är det inne med helvitt osv. Då är min fråga: Hur har man råd? När jag bodde i Sverige störde sig folk på att jag hade en tjock-tv. Ja det var ett helvete att få upp den till tredje våningen utan hiss, men den fungerade kanoners. Jag hade inte råd att köpa en ny om jag inte tog den på avbetalning, vilket jag inte ville göra. Men är det det folk gör... tar allt på avbetalning? Eller tjänar folk bara mycket mer än vad jag gjorde? Bara en allmän fundering...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tjo! Ne du hur kan folk!! Fatta vilka skulder dem måste ha.. Min tjocktv fungerar finfint i sovrummet! Ingen som behöver bry sig om det! Eller varför kasta den när den fungerar?! Många frågor att fundera runt!
Kram Kristina

Anonym sa...

ja, funderar på samma saker. Och speciellt familjer med småbarn varav mamman är hemma på mammapeng...det är inte mycket pengar man får...och så klagar de att man har det tufft men sedan står det på FB att de har köpt världens största TV eller den nyaste Ipaden (som kostade 5000 kr när den var precis ny...fast dem hade redan 2 vanliga datorer) Mina föräldrar har alltid lärt mig att spara pengar till något man vill ha men inte ha råd med direkt. Och det är mycket roligare eller hur? I mitt fall så försöker jag spara till en liten semesterresa i 2012/2013..Jag känner massa folk som vill belåna sitt hus mer..men nu är det svårare för en mäklare kan ju inte värdera ett hus med 200tkr mer om det inte är värt 200tkr mer så de ser jag dem stressa och fundera på andra sätt att köpa den där nya bilen som har sett i skyltfönstret. Varför kan man aldrig vara nöjd? Om ens tjocktv fungerar behöver man ju inte köpa en ny tv..Härligt! Om man redan har 2 datorer...behöver man ju inte ha en nya Ipad bara 'för att'. Om ens bil fungerar bra och passar familjen så behöver man ju inte köpa en ny bil bara för att det är kul att ha en ny bil.
Men åt andra sidan är alla ju olika och tycker andra att det är konstigt jag lägger mina pengar på en resa och inte på en ny bil eller en dator till..så kanske jag måste hålla käften :op Kram /angela

Sanna sa...

Jag håller helt med. iPad måste även vara den mest onödiga prylen någonsin haha. En killkompis här jobbar med att bygga hemsidor, verkar inte gå någon nöd på honom ekonomiskt sätt men han sa att har man en laptop så är iPad väldigt onödigt. Speciellt om man även har en iPhone.

Men du sparar ju till resa och sånt, inte bara tar lån till allt. Sen känns ju resor som att det ger lite mer än vad en ny tv gör, men kanske en smaksak.

Jag var sugen på att köpa en Marc By Marc Jacobs väska, men har inga pengar till den. Brukade gå och titta på den några gånger ändå, bara för att. Men varje gång jag kom dit så minskade habegäret, jag insåg att det inte var värd 1500-4000kr beroende på väska. Insåg att så fina var de inte när man väl tittar på dem, de kändes inte perfekta liksom. Gillade inte det mönstrade innetyget etc. Sen hittade jag en väska jag fullkomligt ÄLSKAR, den kostade 350kr :D

Ida sa...

Vem störde sig på din tjocktv?!?!

Anonym sa...

Jo vissa gör nog så, men om jag ser till mig själv så tycker jag att inredning o att göra det fint hemma är superkul men jag gör det inte om jag inte har pengar till det. Jag skulle aldrig ta på avbetalning att tapetsera om en vägg eller så men har jag råd o lust så är ju det upp till mig att göra vad jag vill med mina pengar!!
men ibland funderar man över hur alla har råd!!

Hoppas att allt är bra med dig!!

Anonym sa...

Garanterat avbetalningar, finns inte en chans att man har råd med allt detta ens med två heltidsinkomster. Lån och avbetalningar.

Madeleine sa...

Avbetalning.. har du inte sett lyxfällan ;) ? Här i USA är det väldigt svårt att få personliga lån för att köpa tex möbler, renovera, köpa tv.etc. Du kan ta det på kredit, men det är inte samma sak. Medans i sverige har du smålån som tex icabanken och alla smslån man kan få. 1000kr där, 5000kr här. Superlätt och vem som helst kan få, men det blir ju som en ond cirkel och räntorna är ju sjuka..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...