tisdag, januari 14, 2014

"Staycation" Part I: Copenhagen, Denmark

Här kommer ett väldigt sent inlägg, men jag lovade att lägga upp bilder så nu gör jag det. I juni 2013 var Jenny och hälsade på mig ett par veckor. Förutom Sverige tyckte jag att hon även skulle få se Danmark, så vi tog tåget till Köpenhamn.

 Utsikt över Köpenhamn från Rundetårn.

Vi åkte en guidad båttur, vilket var jättemysigt och vi fick verkligen se mycket av Köpenhamn. Turen tog ungefär två timmar och jag passade på att försöka fota en massa. Än en gång hade jag ingen aning om vad jag sysslade med, men jag lägger upp lite bilder ändå.

 Amalienborg.

 Bild lånad av Jenny.

 

Efter båtturen promenerade vi till mysiga Nyhavn där vi käkade fish n chips på en uteservering och bara njöt av solen.


Vi spenderade natten på Generator Hostel som var billigt, fräscht och låg relativt central. Personalen var också jättetrevlig. Jag har inga bilder från hostellet, men tänkte att jag tipsar om det ändå.

Dag två blev det ett besök på Amalienborg där vi tittade på vaktombyte.




Efter vaktombytet övertalade jag Jenny att vi skulle promenera bort till "Den lilla sjöjungfrun". Mest för att jag aldrig sett statyn själv, trots att jag varit i Köpenhamn ett antal gånger tidigare. Där var smockfullt med turister, men jag lyckades få en bild där ingen rörde vid själva stenen haha.

Den lille Havfrue
Photos: Private

Det var en riktigt lyckad minisemester och jag blev om möjligt ännu mer förtjust i Köpenhamn. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men Köpenhamn känns mer Europa på något sätt. Det får nog bli ett besök där i sommar med.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...