måndag, september 05, 2011

Santa Monica bans Plastic Bags

Sedan i torsdags, den första september, är plastpåsar förbjudna i Santa Monica. Detta för att det varje år används ca 26 miljoner plastpåsar enbart i Santa Monica, vilket leder till höga koldioxidutsläpp och nedskräpning av stränder och hav. När man handlar i mataffärer får man alltid dubbla påsar, alltså två påsar i varandra, för att de är så tunna och annars går sönder. Plus att de kanske packar fem varor i varje, för att påsarna, än en gång, inte ska gå sönder. Så till slut kommer man därifrån med fem dubbla påsar (alltså totalt tio stycken). Inte sådär jättesmart. Så jag tycker det är bra att de gör något åt detta nu. Från och med i torsdags ska man helst ha med sig en egen påse när man handlar, exempelvis en tygkasse, eller så får man betala för en papperspåse. Tidigare var påsarna gratis och då är det är ju klart att folk tar massor.

Eftersom jag inte längre bor i Santa Monica har jag inte märkt något av detta förrän idag då jag var nere på Third Street Promenade med Jenny. På H&M frågade tjejen i kassan mig om jag hade egen påse med mig. Det hade jag inte haft någon tanke på när vi åkte. Men jag är glad att jag glömde för nu fick jag den här finfina papperspåsen.


Love it!!

3 kommentarer:

Ida sa...

ÅÅÅÅhh gillar ju påsar!

Helena sa...

Vilken cool påse!!
Love it!

Hur mår du där borta?!?

KRAM

Anonym sa...

eeh YES PLEASE! riktigt fin påse o god gärning med! men kö dig en fin fin tygpåse med, för matvarorna!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...